Matka Bremeniin

Oppilasmatka Saksan Bremeniin toteutui tänäkin vuonna. Matkalaiset koostuvat A2-ja B2-saksan opiskelijoista. Olimme reissussa viisi päivää kahdenkymmenenyhdeksän henkilön voimin. Oppilaita oli yhdeksännen luokka-asteen jokaisesta ryhmästä. Valvovina opettajina olivat Ann-Mari Nousiainen ja Virva Törmälä.

Roland-patsas Bremenissä

Matkamme alkoi Tampere-Pirkkalan lentokentältä maanantai-iltana. Laskeuduttuamme Bremenin lentokentälle ja astuessamme ulos koneesta, vastassamme oli kuuman kostea, nihkeä ilmasto.

Lentokentällä meitä vastassa oli Herman-Böse-Gymnasium- koulun opettaja. Odotettuamme hetken oppilaslippujen saamista lähdimme ratikkapysäkille, koska Bremenissä ei kulje niin paljon busseja kuin Tampereella. Ratikat vetivät rallia yötäpäivää kymmenen minuutin välein, joka myös haittasi yöunia.

Olimme kahtena päivänä Herman-Böse-Gymnasien- koulussa tekemässä Suomi-projektia. Menimme kouluun kävellen tai ratikalla. Koulussa vietimme neljä tuntia, minkä jälkeen meillä oli vapaa-aikaa. Meille painotettiin ettei yksin saisi liikkua, joten ryhmittäydyimme.

Tiistaina matkustimme Hampuriin junalla. Mukaamme tulivat saksalaiset ohjaajamme, jotka pitivät meille tylsän kaupunkikierroksen. Kierroksen aikana jouduimme kiipeämään (tai laiskimmat käyttivät hissiä) 482 porrasta St. Michaelis-kirkon kellotorniin. Tornissa avautui huimat näköalat ja tuulikin kivasti. Kirkon jälkeen saimme vapaa-aikaa kolme tuntia. Osa lähti ostoksille, osa suklaamuseoon ja jotkut lähtivät etsimään lähintä McDonalds’ia.

Hampurin kauppakeskus Europa Passage oli ehkäpä sen reissun huippu. Viisikerroksisesta Europe Passagesta löytyivät muun muassa Hollister, Calvin Klein, Hilfiger ja monta muuta suosittua liikettä, sekä mäkkäri. Kolmen tunnin kuluttua ja suuren rahan tuhlauksen jälkeen hipsimme juna-asemalle ja lähdimme paluumatkalle Bremeniin. Matkan aikana tapahtui hassuja juttuja, joku matkustajista oli jättänyt ruokansa junan lattialle ja lähtenyt kalppimaan. Jostain syystä hän ei ollut juonut Colaansa loppuun ja se juoma lillui käytävillä ja teki siitä tahmean. Jossain kohti matkaa myös joku pikku tyttö onnistui putoamaan penkiltä ruoan jämien päälle, mikä oli aika koomista. Perille päästyämme palasimme kaupan kautta hostelliin. Ilta jatkui kortinpeluulla ja toisten huoneissa seurustelulla, nukkumaan päästiin myöhään yöllä.

Keskiviikko oli ensimmäinen koulupäivä. (VAROITUS: TÄMÄ SISÄLTÖ ON TYLSÄ) Koulu alkoi kymmeneltä ja matka taittui ratikalla taikka kävellen. Ensiksi siinä pällistelimme, kuinka erilainen koulu oli kuin meillä. Rakennus oli vanha ja oikein pramea, portaita täynnä. Menimme luokkaan, missä meitä odottikin jo saksalaiset oppaamme. Jakauduimme pöytäryhmiin, joissa oli saksalaisia ja suomalaisia. Saimme tehtäväksi tehdä esitelmän, joka vertaa Suomea ja Saksaa. Aiheina olivat ruoka-, tapa- ja muotikulttuuri sekä julkinen liikenne ja urheilu. Kaikissa asioissa oli eroja enemmän tai vähemmän, joka tapauksessa opimme uutta.  Koulupäivän jälkeen menimme kaikki jäätelölle ja sen jälkeen olikin vuorossa kiertokävely Bremenin kuuluisimpien nähtävyyksien luokse, oppainamme toimivat saksalaiset . Saimme myös paperin missä oli kysymyksiä ja joihin meidän piti löytää oikea vastaus. Jotta saimme motivaatiota tehtävän tekemiseen, olivat Ann-Mari ja Virva luvanneet jokaiselle oppilaalle kymmenen euroa illan ravintola-iltaa varten.  Tehtävän jälkeen saimme vapaa-aikaa taas muutaman tunnin ja koko porukka lähti Primarkkiin shoppailemaan ja tuhlailemaan rahojaan. Primarkin jälkeen sitten menimme ravintolaan syömään, ja sen jälkeen kaupan kautta hostelliin nukkumaan.

Torstaina oli toinen koulupäivä ja esitimme edellisenä päivänä tekemämme esitelmät. Koulussa vietimme noin neljä tuntia, minkä jälkeen meillä oli vapaa-aikaa. Useimmat meistä lähtivät uudestaan Waterfrontin ostoskeskukseen ja toiset jäivät kiertelemään Bremenin keskustaan. Rajallisen ajan jälkeen tapasimme Bremenin päärautatieaseman pääovilla. Matkustimme junalla noin puoli tuntia erään saksalaisen kotiin, jossa meille oli järjestetty limu-grillibileet. Meno oli hyvin laimea aluksi, mutta heti kun saimme ruokaa, meno lähti lapasesta.  Lähdimme takaisin juna-asemalle seitsemän aikaan ja lähdimme hostellille pakkaamaan.

Torstai-perjantai välisenä yönä lähdimme neljän aikaan ratikkapysäkille ja sieltä jatkoimme lentokentälle. Lento Suomeen lähti seitsemältä Saksan aikaan. Koska emme olleet nukkuneet sinä yönä yhtään, suurin osa nukkui lennon ajan. Laskeuduimme Suomeen kello kymmenen Suomen aikaan. Ilma oli pirteän kirpsakka ja viileä. Saimme laukut nopeasti ja lähdimme kotia kohti. Jotkut tulivat vielä kouluun samoilla silmillä. Osa taas meni kotiin nukkumaan (ne fiksuimmat).

Matka oli kaiken kaikkiaan hyvin antoisa ja hauska. Lähtisimme mielellämme uudelleen. Tahdomme kiittää reissusta Ann-Maria ja Virvaa, sekä huippu matkaseuraa!

Maija-Liisa Murto, Karita Tanni ja Anton Herala

(Visited 264 times, 1 visits today)